Oslojollen, del 3

Några storverk har inte timat med båtbygget på sistone, men en liten uppdatering kan vara på sin plats.

Fjäderbrädan är grovt formad och sammanlimmad av två tunnhyvlade brädor. Innan den får sin slutliga bredd, och limfogen putsas, blev det anledning att slipa skärverktygen.

En näpen slipmaskin med massor av extra utrustning har i minst 10 år stått i källaren och bidat sin tid.

I dag har 10 stämjärn och 6 hyvelbett blivit slipade och brynta. Enligt berörda handläggare var det ett rent nöje. Och visst är det roligt att ha praktiska maskiner till sin hjälp. För att inte tala om att småningom få arbeta med vassa hyvlar och stämjärn. Men först ska vi fira nyår.

30.12.2018 kl. 15:25

Oslojollen, del 2

Nu står en byggbock i båthuset. (Släng dej i väggen julbocken!)

För att få fram hur höga klossar som behövs under spantmallarna ritades en linje i skala 1:1 på golvet. Bågen blev inte till belåtenhet trots kontrollmätning på ritningen. Bamsefar beslöt att lita på den naturliga linje som bildades, i stället för att slaviskt följa noteringarna på den flerfalt kopierade ritningen.

Klossarna är hoplimmade och fastskruvade. Följande punkt blir att limma ihop akterspegeln, lägga ett fjäderbräde på klossarna och passa in spantmallarna. Seglen är beställda, så nu gäller det att åstadkomma något att använda dem på.

17.12.2018 kl. 18:19

Konsten att bygga en oslojolle, del 1

Jag nämnde i våras att Bamsefar planerar att börja bygga en oslojolle. Dagar, veckor och månader har runnit iväg, men nu börjar det närma sig.

Ända sedan slutet av 1960-talet har han drömt om att bli ägare till en sådan. Familjen Boströms loggertriggade oslojolle Casper seglade undan alla andra flytetyg under sjöscoutlägren han upplevde som 13-14-åring. En tagg av längtan blev kvar i kroppen. Nu ska jolledrömmen förverkligas.

Oslojollen är klinkbyggd och 5,5 meter lång, konstruerad av Erling L. Kristofersen före andra världskriget. Båten var ursprungligen helt öppen, men byggdes senare med för- och akterdäck. Den har centerbord i stället för fast köl. Det blir praktiskt i våra grunda vatten i Larsmosjön. Originalet var loggertriggat, senare användes också bermudarigg med fock och storsegel. Båten är relativt smal, och därmed rank. Under perioden 1950-1970 var den en populär fritidsbåt, snabb och rolig för dagsturer.

Båtbyggare Lage Sundfors i Karleby lånade gärna ut ritningar och spantmallar. Lage bygger erkänt vackra och välgjorda båtar i trä, mest större segelbåtar. De drar blickarna till sig när man möter dem på sjön eller ser dem vid någon brygga. Mäster Sundfors har generöst bistått med sitt kunnande. Ibland har han ringt upp och tipsat om detaljer han kommit att tänka på.

Ritningarna är nu kopierade och spantmallarna hopsnickrade.

De har stått uppstaplade vid båthusväggen och tålmodigt bidat sin tid, inte bortglömda, utan smekta av längtansfulla ögonkast.

Någon riggritning hade Lage inte, så Bamsefar gjorde en själv. Det blir en bermudarigg, så går det bättre att segla båten ensam. Segelytan är 9 m2.

Ordningen är återställd i båthuset, båda bilarna besiktade, efter mycket möda, och tiden är inne att äntligen komma i gång med oslojollen. Som förberedelse tillverkades en rejäl hyvelbänk och krampor. Nu börjar spänningen stiga.

04.12.2018 kl. 15:16

http://http://sevendays.vasabladet.fi/blogoteket/

Det är jag som är Ulla-Maj. Jag fyllde 60 hösten 2016. Det känns som en utmärkt ålder. Jag gillar att skriva och att fotografera. Den här bloggen materialiserar en av mina drömmar.

Kjell är min gubbe sedan 39 år. Vi har tre vuxna barn, fyra barnbarn, hund (Nelli), katt (Hallux) och ett par bikupor. Vi bor i ett egnahemshus i Pedersöre med stor vanskött trädgård.

Bamse är vår båt, en 35 fot lång, gaffelriggad ketch av Colin Archer-typ. Den är ett hemmabygge från början till slut. Skrovet är gjutet i betong, inredning och däck är i furu. Den sjösattes 1999 och har tagit oss på otaliga äventyr sedan dess. Den encylindriga tändkulemotorn Bolinder från 1940-talet har 25 effektiva hästkrafter. Motorn dunkar trofast hur länge som helst, om än rätt högljutt. Den ger Bamse en måttlig fart på knappt 6 knop vid lugnt väder.

Tanken med bloggen var att berätta om våra långfärder till sjöss. Eftersom båten står på land största delen av året blir det många blogginlägg om en massa andra ämnen också. Det kan gälla vardagsliv och –göromål, husmorstips, dråpliga minnen och vad som råkar vara aktuellt. Välkommen till bamsbloggen!

 

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar