Oslojollen, del 3

30.12.2018 kl. 15:25

Några storverk har inte timat med båtbygget på sistone, men en liten uppdatering kan vara på sin plats.

Fjäderbrädan är grovt formad och sammanlimmad av två tunnhyvlade brädor. Innan den får sin slutliga bredd, och limfogen putsas, blev det anledning att slipa skärverktygen.

En näpen slipmaskin med massor av extra utrustning har i minst 10 år stått i källaren och bidat sin tid.

I dag har 10 stämjärn och 6 hyvelbett blivit slipade och brynta. Enligt berörda handläggare var det ett rent nöje. Och visst är det roligt att ha praktiska maskiner till sin hjälp. För att inte tala om att småningom få arbeta med vassa hyvlar och stämjärn. Men först ska vi fira nyår.

Kommentarer (0)
Skriv siffran 8 med bokstäver:

http://http://sevendays.vasabladet.fi/blogoteket/

Det är jag som är Ulla-Maj. Jag fyllde 60 hösten 2016. Det känns som en utmärkt ålder. Jag gillar att skriva och att fotografera. Den här bloggen materialiserar en av mina drömmar.

Kjell är min gubbe sedan 40 år. Vi har tre vuxna barn, fyra barnbarn, hund (Nelli), katt (Hallux) och ett par bikupor. Vi bor i ett egnahemshus i Pedersöre med stor vanskött trädgård.

Bamse är vår båt, en 35 fot lång, gaffelriggad ketch av Colin Archer-typ. Den är ett hemmabygge från början till slut. Skrovet är gjutet i betong, inredning och däck är i furu. Den sjösattes 1999 och har tagit oss på otaliga äventyr sedan dess. Den encylindriga tändkulemotorn Bolinder från 1940-talet har 25 effektiva hästkrafter. Motorn dunkar trofast hur länge som helst, om än rätt högljutt. Den ger Bamse en måttlig fart på knappt 6 knop vid lugnt väder.

Tanken med bloggen var att berätta om våra långfärder till sjöss. Eftersom båten står på land största delen av året blir det många blogginlägg om en massa andra ämnen också. Det kan gälla vardagsliv och –göromål, husmorstips, dråpliga minnen och vad som råkar vara aktuellt. Välkommen till bamsbloggen!

 

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar