Oslojollen, del 4

15.02.2019 kl. 11:15

En dryg månad har igen runnit iväg med alla möjliga sysslor: mycket snöskottning, eldning, service av svarven (för att kunna tillverka nitningsverktyg och försänkare för att sammanfoga båtborden), service av snöslungan och så vidare. Men visst har det varit verksamhet i båtbyggeriet också.

Fjäderbrädan är formad och förstäv och akterspegel limmade och utsågade. Spantmallarna är inpassade. Flera av dem behövde justeras i höjdled när man riktigt fick kolla dem i verkliga livet.

Mäster Lage Sundfors kom på besök en dag, av ren kärlek till konsten. Det var nog lite spännande att få sitt arbete granskat. Han bistod åter en gång med goda råd och tips, och många goda historier. Han bekräftade att det är rätt att lita på ögat när man ger båten linjer. Ritningarna kan ofta luras.

Limfogen putsas innan brädan sågas till ribbor.

Ribborna ger fingervisning om hur båtens linjer ser ut. Någon spantmall behöver kanske ännu justeras i höjdled eller längs fjäderbrädan. När bordläggningen kommer igång är det för sent att korrigera läget. Det är en del hjärnjumppa att tänka ut orsak och verkan innan man gör ändringar.

I båda ändarna av båthuset finns dörrar, som kan öppnas för att ge arbetsmån när man hanterar långa brädor.

Nu har vi ju fått aprilväder, mitt i februari, så kanske snöskottningstiden kan användas till bordläggning småningom.

Kommentarer (0)
Spamfilter
Skriv siffran 9 med bokstäver:

http://http://sevendays.vasabladet.fi/blogoteket/

Det är jag som är Ulla-Maj. Jag fyllde 60 hösten 2016. Det känns som en utmärkt ålder. Jag gillar att skriva och att fotografera. Den här bloggen materialiserar en av mina drömmar.

Kjell är min gubbe sedan 39 år. Vi har tre vuxna barn, fyra barnbarn, hund (Nelli), katt (Hallux) och ett par bikupor. Vi bor i ett egnahemshus i Pedersöre med stor vanskött trädgård.

Bamse är vår båt, en 35 fot lång, gaffelriggad ketch av Colin Archer-typ. Den är ett hemmabygge från början till slut. Skrovet är gjutet i betong, inredning och däck är i furu. Den sjösattes 1999 och har tagit oss på otaliga äventyr sedan dess. Den encylindriga tändkulemotorn Bolinder från 1940-talet har 25 effektiva hästkrafter. Motorn dunkar trofast hur länge som helst, om än rätt högljutt. Den ger Bamse en måttlig fart på knappt 6 knop vid lugnt väder.

Tanken med bloggen var att berätta om våra långfärder till sjöss. Eftersom båten står på land största delen av året blir det många blogginlägg om en massa andra ämnen också. Det kan gälla vardagsliv och –göromål, husmorstips, dråpliga minnen och vad som råkar vara aktuellt. Välkommen till bamsbloggen!

 

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar