Långfärd 2019, del 9, Höga kusten

23.07.2019 kl. 14:28

På kvällen fick vi främmande. Vi hade plockat blåbär på berget invid och bakat en blåbärspaj. Brödet var slut så jag gjorde en sats semlor också.

Dottern och hennes familj har köpt en ny båt. De seglar nu hem den från Gävle. Den ser väldigt gedigen och trygg ut, mera en familjebåt än den förra, som var en genuin kappseglingsbåt.

Barnbarnen var lika glada att träffa oss som vi var att träffa dem. De låg i sjön mest hela tiden och visade sina konster.

Vi sov gott och tungt den natten.

22.7 måndag

Ungarna hjälpte till att plocka mera blåbär. Det blev pannkaka med sockrade blåbär till eftermiddagskaffet. Vilken härlig smak det är på färska blåbär!

Mot kvällen tog vi avsked och styrde mot nordost.

Ångermanälven är bred och mäktig här i utloppet.

Vi körde upp till Hårsangsviken och ankrade. Stället tycks också heta Hörsång och Hålsång, beroende på var man läser. Där finns en campingplats och inte mycket mera.

Kvällslänken gick till Fjärdbottens fäbodvall. Enligt hamnbeskrivningen skulle avståndet vara 1 km, men där har nog någon mätt fel. Enligt sjökortet är sträckan 2 sjömil fågelvägen, 3,6 km.  Nelli tyckte det var precis lagom.

För mig var vägens längd en tråkig överraskning. Jag gjorde deg till nya semlor innan vi gick - 1 km tar ju inte lång stund. Förra satsen försvann i ett huj när vi hade främmande. I själva verket var vi borta i över 2 timmar, och degen jäste ihjäl sig.

Semlorna blev låga, degiga och hårda. Vi får äta dem som de är.

Det var intressant att se viken Fjärdbotten. Jag tror inte att vi bryr oss om att komma hit med båt. Farleden gör en lång omväg innan man kommer hit sjövägen.

Gamla fäbodstugor är nu övernattningsstugor för vandrare längs höga kustens vandringsled.

Kommentarer (0)
Skriv siffran 7 med bokstäver:

Det är jag som är Ulla-Maj. Jag fyllde 60 hösten 2016. Det känns som en utmärkt ålder. Jag gillar att skriva och att fotografera. Den här bloggen materialiserar en av mina drömmar.

Kjell är min gubbe sedan 40 år. Vi har tre vuxna barn, fyra barnbarn, hund (Nelli), katt (Hallux) och ett par bikupor. Vi bor i ett egnahemshus i Pedersöre med stor vanskött trädgård.

Bamse är vår båt, en 35 fot lång, gaffelriggad ketch av Colin Archer-typ. Den är ett hemmabygge från början till slut. Skrovet är gjutet i betong, inredning och däck är i furu. Den sjösattes 1999 och har tagit oss på otaliga äventyr sedan dess. Den encylindriga tändkulemotorn Bolinder från 1940-talet har 25 effektiva hästkrafter. Motorn dunkar trofast hur länge som helst, om än rätt högljutt. Den ger Bamse en måttlig fart på knappt 6 knop vid lugnt väder.

Tanken med bloggen var att berätta om våra långfärder till sjöss. Eftersom båten står på land största delen av året blir det många blogginlägg om en massa andra ämnen också. Det kan gälla vardagsliv och –göromål, husmorstips, dråpliga minnen och vad som råkar vara aktuellt. Välkommen till bamsbloggen!